Facebook gelirlerinin birinci kaynağı kullanıcı verileridir. Dünya çapında yaklaşık 900 milyon aktif kullanıcısı var. Bu kullanıcıların her hareketi kayıt altında. Türkiye, Hindistan,Brezilya gibi ekonomisi gelişen ülkelerde kullanıcı sayısının giderek arttığı görülüyor. Türkiye’de yaklaşık 30 milyon Facebook kullanıcısı var.
Kullanıcı verileri nasıl para kazandırıyor?
Reklam veren firmalar artık reklamlarını herkesin görmesini istemiyor. Çünkü milyarlarca görüntülemenin hedefli bir kitleye gösterilme ile kıyaslandığında çok da karlı olmadığı ortaya çıktı. Bu nedenle Facebook reklam verenleri ürünlerinin ilgisini çekebileceğini düşündükleri ya da ilgi çekmesini istedikleri kitlelere ulaşmak istiyor. Örneğin herhangi bir ürününü satacak bir firma düşünelim. Bu firma spor ilgi alanına sahip, 18-25 yaş aralığında olan, tamamı bayan olan bir hedef kitleye reklamlarıı gösterebilirler. Böylece firma daha az para harcayarak daha fazla satış yapabiliyor. Yani demek idtediğim sporla ilgisi olmayan 1 mllyon kadına Fenerbahçe forması satmaya çalışmanın ne kadar mantıksız olduğudur. Doğru insanlara doğru reklam yapılmalı. İşte Facebook bu reklam modelini satıyor. Facebook gelirlerinin %85′i kullanıcı verilerinin pazarlanmasına dayanıyor.
Kişisel verilerimizin satılması, paylaşılması bizim hiç hoşumuza gitmeyen bir durum. Bu nedenle en az güvenilir web siteleri arasında Facebook ilk sıralara doğru yükseliyor. Ama kimse de kolay kolay vazgeçemiyor. Çünkü birçok arkadaşımızla burada iletişim kuruyoruz. Gündemi buradan takip ediyor sosyal sorumluluk adına birçok paylaşımda bulunuyoruz.
Facebook kullanıcılarının yaklaşık 400 milyon kadarı mobil cihazlarıyla Facebook’a bağlanıyor. Bu da Facebook’a yeni bir pazarlama kapısı açıyor. Reklam verenler isterse reklamlarını mobil cihazlarda da gösterebiliyor.
Facebook’un ikinci gelir kaynağı ise uygulamaları. Facebook içerisinde birçok uygulama mevcut. Bu uygulamarın birçoğu da oyun üzerine kurulu. Facebook uygulamaları üzerinden yapılan her satışta pay sahibi. Örneğin Farmville oyununda satın aldığınız sanal mazotun %30′u Facebook kasasına gidiyor. Zynga firması uygulama gelirlerinin %12′sini karşılamış durumda.
Genel olarak Facebook’un nasıl kazandığını ve bizim sayemizde değer kazandığını anlatmış oldum. Tabiki bizde ondan aradığımız sosyalliği alıyoruz. Ama kişisel verilerimizin depolanması aldığımız hizmete göre çok daha değerli. Google’da kişisel hareketlerimizi kaydediyor. Arama algoritmasını geliştiriyor ve reklam verenlere de birçok yenilik sağlıyor. İnsanların olduğu her yer değerlidir.
0Awesome Comments!